Asociatia Consumatorilor de Media

July 15, 2007

Romania Libera despre actiunea noastra

Filed under: Uncategorized — horeabadau @ 8:17 pm

Asociatia Consumatorilor de Media, unul dintre ONG-urile care se ocupa cu actiuni care vizeaza “igienizarea” programelor televiziunilor romanesti si care s-a remarcat prin campania indreptata impotriva mediatizarii excesive a cuplului Irinel si Monica Columbeanu sau, recent, prin pozitia luata in cazul scandalului Becali-Pro TV, organizeaza azi a cincea editie a “Zilei fara televizor” si dezbaterea “Televiziunile cumpara audienta cu violenta?”. O actiune plina de bune intentii, dar cu iz de fiasco, pentru ca unii dintre participantii anuntati la dezbaterea organizata de ASCM nu vor fi prezenti, iar unul dintre ei nici nu este de acord cu demersul asociatiei.
In comunicatul remis presei, Asociatia Consumatorilor de Media mentioneaza ca “«Ziua fara televizor» este o modalitate de protest fata de violenta si senzationalismul ieftin din programele de televiziune”. In acelasi comunicat, ACM anunta o actiune indreptata impotriva jurnalelor “insangerate” de la Pro TV: aprinderea unei lumanari pentru fiecare victima prezentata la Stirile de la ora 17.00 si o dezbatere in Club A, pe tema “Televiziunile cumpara audienta cu violenta?”.

Anuntat ca participant la dezbatere, Ralu Filip nici macar nu sprijina demersul

Ralu Filip, presedintele Consiliului National al Audiovizualului, anuntat in comunicat ca participant, nu confirma prezenta la eveniment, mai mult, nu este de acord cu demersul celor de la ACM: “Le-am spus si lor ca nu confirm prezenta si, cu toate astea, nu inteleg de ce apar pe lista participantilor. Pe de alta parte, ar trebui sa stie ca «Stirile de la ora 5» s-au mai curatat o data cu reglementarile din 2003, de cand sunt interzise focalizarea si imagini detaliate de la locul unor accidente sau crime. Chiar as vrea sa-i intreb daca se mai uita la stirile astea. E-adevarat, violenta persista, deranjeaza pe multi, dar sunt prezentate evenimente reale. Ce-ar fi acum sa aprindem lumanari in fata ziarelor sau a radiourilor?” Tot Ralu Filip spune ca violenta este continuta si in stirile despre confruntarile armate si ca acestea se transmit chiar la ore de mai mare audienta. Horea Badau, de la ACM, spune ca atunci cand producatorii de stiri se orienteaza spre violenta pentru a castiga lupta cu ratingul “pedaleaza pe instinctele primare ale publicului. Este cel mai facil mod de a trezi atentia cuiva. Sperie publicul si poti fi sigur ca iI vei tine lipit de televizor. Acest gen de programe a avut succes si pentru ca a urmat vidului informational de dinainte de ’89 si a «rodit» in randurile unui public «infometat» de informatie, fara sa aiba, insa, instrumentele necesare discernerii ei. Situatia s-a schimbat acum. Agenda jurnalistului se indeparteaza din ce in ce mai mult de cea a publicului, care, iata, cere, prin intermediul nostru, jurnale de stiri care sa prezinte realitatea in care traim, nu doar partea ei violenta”. Intrebat cine ar trebui sa reglementeze continutul violent al stirilor sau filmelor, Horea Badau spune: “Cred ca este vorba despre autoreglementare. Jurnalistii trebuie sa tina cont de parerea publicului si sa faca schimbarile cerute de acesta in program”. Horea Badau mai spune ca, in conditiile in care nu este organizat ca un miting, numarul celor pe care ACM spera sa ii poata aduce in fata Pro TV-ului in cadrul actiunii de tip flash-mob este de aproximativ 30 de persoane.

Razvan Martin: “Televiziunile cumpara audienta cu violenta, vedete, accidente, manele…”

Razvan Martin (Agentia pentru Monitorizarea Presei) saluta initiativa celor de la ACM si spune ca “problema nu este existenta acestui format de jurnal, ci lipsa alternativei. In momentul de fata, cu exceptia stirilor TVR si ale canalelor de nisa de informatie, cam toate posturile generaliste ofera buletine de stiri foarte asemanatoare, folosind aceeasi reteta. Succesul acestora mi se pare discutabil, atata timp cat consumatorul are destul de putine alternative. Din pacate, televiziunile cumpara audienta cu ce este mai facil – violenta, vedete, accidente, manele etc. Este ca si cum jurnalistii si oamenii de televiziune vor sa ne demonstreze ca-si pot reduce nivelul profesional la nivelul inferior al asteptarilor publicului”. Razvan Martin nu crede ca publicul este atat de insetat de violenta si ca “actiuni de tipul celei initiate de ACM sunt salutare in contextul actual, pentru ca arata ca o parte a publicului nu vrea sa inghita astfel de programe de stiri. Desigur, e dreptul televiziunilor sa-si defineasca politica editoriala, dar este si dreptul consumatorilor de a spune nu, si asta nu doar folosind telecomanda. Presa are un rol esential intr-o societate democratica, a carei buna functionare depinde de buna informare a publicului. Iar prin Constitutie, cetateanului ii este garantat dreptul la libera si corecta informare. Iar cei de la ACM considera ca acest drept le este incalcat”.

Si totusi, Stirile Pro TV raman lider de audienta

“Stirile de la ora 17.00” au devenit la un moment dat un brand – “cronica neagra” in varianta romaneasca – cel putin la fel de cunoscut ca “Surprize, surprize”, “Procesul etapei”, “Folclorul contraataca”. Continutul de violenta, dar si insistenta cu care erau filmate detalii morbide au atras de mai multe ori discursuri virulente ale diferitelor organizatii, dar si luari de pozitie ale mai multor jurnalisti care vedeau in acest tip de jurnal o forma de tabloidizare. Cu toate acestea, potrivit Cameliei Cavadia, PR Pro TV, “de la nasterea sa si pana acum jurnalul de la ora 5 dupa-amiaza este lider de audienta”. http://www.romanialibera.ro/

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: